Films van externe schijf via Synology NAS op TV (mount bind)

Enkele privé-projecten met mijn Synology Diskstation DS214+

Films van externe schijf via Synology NAS op TV (mount bind)

Berichtdoor webmaster » zo 04 mei 2014, 17:21

Sinds DSM 4.1 kunnen ook mediabestanden van een externe USB-schijf geïndexeerd worden zodat ze kunnen gestreamd worden naar een DLNA-compatibel apparaat.
Onderstaande probleemstelling en bijhorende oplossing is dus achterhaald.
Ga in DSM naar Configuratie scherm | Mediabibliotheek | Geïndexeerde map en voeg daar de map van de externe USB-schijf toe.

Probleem: ik heb een grote verzameling films op een externe harde schijf staan die via USB met mijn Synology-NAS verbonden is. De schijf heeft het bestandssysteem ext3.
Mijn Synology-NAS is verbonden met een DLNA-compatibele TV zodat films van de NAS op TV kunnen bekeken worden. Om dit te kunnen realiseren moeten de films zich echter in een gedeelde videomap bevinden (die automatisch wordt aangemaakt als de Mediaserver van de NAS wordt ingeschakeld).
Ik zou nu al mijn films van de externe harde schijf naar die videomap kunnen kopiëren, maar er bestaat een veel eenvoudiger methode die erin bestaat om een bestandje aan de server toe te voegen waarin we het commando mount/bind gebruiken.
Dit zorgt ervoor dat een externe harde schijf (of bepaalde mappen van die externe harde schijf) aan de gedeelde videomap wordt gekoppeld waardoor de gedeelde videomap en de eraan gekoppelde externe harde schijf als 1 geheel worden aanzien.

Via het Package Center moet de Mediaserver wel geïnstalleerd zijn.
Ook de Telnet-service moet ingeschakeld worden. Dit kan via het Configuratiescherm, nadien Terminal en SNMP.
We hebben ook nog een Telnet-client nodig en daarvoor gebruiken we puTTY dat kan gedownload worden via www.putty.org.

We starten puTTY, selecteren er Telnet en vullen het lokaal IP-adres van de NAS-server in.

Afbeelding

Na op Open te hebben geklikt komen we in het zwarte puTTY consolescherm waar we kunnen inloggen op onze Synology NAS. Dit dient te gebeuren met de loginnaam root, het wachtwoord is hetzelfde als dat waarmee u inlogt op de webinterface van uw NAS.
Als alles goed is zou u het onderstaande scherm moeten zien.

Afbeelding

We moeten nu naar de juiste directory van onze Synology NAS. Tik daartoe in het consolescherm van puTTY het volgende commando en bevestig met de enter-toets:

Code: Selecteer alles
cd /usr/syno/etc.defaults/rc.d/

In deze directory gaan we het bestand S99mount.sh aanmaken met het hieronder staande commando (weer bevestigen met enter):

vi S99mount.sh

Wij hebben videobestanden staan in de subfolder Films op de videoshare van onze NAS.
Daarnaast hebben we nog zeer veel films staan in de subfolder Films_WD_USB_Disk op de externe harde schijf die aan de NAS gekoppeld is.

Het is nu de bedoeling om beide folders aan elkaar te koppelen zodat alle videobestanden die ze bevatten als één geheel op onze TV beschikbaar worden zonder dat we de inhoud van onze externe schijf eerst naar de NAS moeten kopiëren.

Geef daarom de volgende code in...

#!/bin/sh
case $1 in
start)
  mount -o bind /volumeUSB1/usbshare/Films_WD_USB_Disk /volume1/video/Films
  ;;
stop)
  umount /volume1/video/Films
  ;;
*)
  echo "Usages: $0 [start|stop]"
  ;;
esac

...en sla het bestand op door eerst op de ESC-toets te drukken en nadien :x in te tikken, gevold door de enter-toets.

Al wat nu nog rest is de juiste rechten instellen van ons zopas gecreëerde bestand.
Geef in de puTTY-console de volgende code in en bevestig met de enter-toets:

chmod 755 S99mount.sh

Het puTTY consolescherm kunt u sluiten door exit in te tikken, gevolgd door de enter-toets.

Nu juist nog de server herstarten en alle bestanden verschijnen netjes samen op het scherm!
webmaster
Beheerder

Keer terug naar Synology NAS tutorials, tips & tricks